Laura Nieboer over Pieke Broodbier

Met het opgroeien kwam een toenemende bewustwording voor mijn omgeving. Dit leidde ertoe dat ik, toen ik op de middelbare school zat, besloot mezelf aan te melden als vrijwilliger om afval op te rapen in de gemeente waar ik woonde. Ik was geschokt over de hoeveelheden afval in de bermen die ik tegenkwam als ik naar school fietste. Hier wilde ik echt iets aan doen. Thuis is mij met de paplepel ingegoten dat je bewust moet leven en verspilling moet proberen te voorkomen. Misschien was Aardrijkskunde daarom ook mijn favoriete vak. Je leerde over hoe de wereld in elkaar zit, hoe mens en natuur samenwerken, maar elkaar ook kunnen tegenwerken. Uiteindelijk moeten we het doen met de grondstoffen die beschikbaar zijn.  

Naar mate ik ouder werd en ging studeren realiseerde ik mij steeds meer hoeveel voedsel er wordt weggegooid in de wereld. Het viel mij specifiek op dat supermarkten en bakkerijen zoveel brood wegdoen. In 2018 ben ik tijdens mijn studie gestart met het thuis brouwen van bier van restjes brood om op deze manier nog iets te kunnen doen met een product dat anders in de vuilnisbak zou belanden. Bij de Maltezer Brouwerij in Maastricht ben ik in de zomer van 2018 begonnen met het brouwen van de eerste commerciële batch Broodbier, na maanden van experimenteren. Na het brouwen kwamen er nog allemaal nieuwe uitdagingen op tafel, van het bottelen tot het label!

Toen alles eenmaal qua proces begon te lopen won ik heel onverwachts de Student Entrepreneur Award van de stad Maastricht. Dat was een hele leuke verrassing en het bracht de hele zaak echt in een stroomversnelling. Er wilden zoveel mensen ineens bestellen dat ik toen alles over “lead-time” heb geleerd! We brouwen sindsdien batches van 1.000 liter bier waar ongeveer 3.000 flesjes van gebotteld worden. Hier worden zo’n 150 broden in verwerkt die anders weggegooid zouden worden.

Mensen vragen mij vaker hoe ik op de naam ben gekomen van Pieke Broodbier. Het Broodbier gedeelte is natuurlijk vrij eenvoudig ontstaan omdat dit naar het product verwijst. Daarnaast wilde ik graag een naam gebruiken die internationaal niet al iets specifieks betekent, maar wel een link naar Maastricht heeft. Pieke is een bekende naam voor de Maastrichtenaren en een naam die voor mij persoonlijk belangrijk is… In het logo zit ook een wasbeer. Die wordt ook wel een  “Trash Panda” genoemd, omdat de wasbeer zich heeft aangepast aan de menselijke wereld door te zoeken in prullenbakken naar overgebleven lekkers.

Mijn tip aan een startende ondernemer: als je rondloopt met een idee, doe het gewoon! Het juiste moment om te starten bestaat niet. Ik hoor vaak een heel aantal bezwaren, maar als je die allemaal op een rijtje zet, zijn dat eigenlijk geen belemmeringen om te beginnen. Je moet het zelf vooral graag willen. Drive en passie zijn het allerbelangrijkste daarbij. Als ondernemer ben je schoonmaker,  salesmanager, maar ook directeur van je onderneming. Je leert zo ontzettend veel! Hoe het product moet worden gemaakt en verkocht, over contracten maken en verantwoordelijkheid…
En ook als het onverhoopt fout mocht gaan… dan heb je het in ieder geval geprobeerd en heb je er later geen spijt van dat je het niet hebt gedaan! De ervaring leert dat alles wat je doet achteraf meerwaarde heeft.

In de toekomst zou ik graag meer producten willen introduceren die foodwaste stromen een nieuwe waarde geven en zo zorgen dat we reststromen steeds minder gaan zien als ‘afval’. Als het zover is horen jullie daar vanzelf meer over!